Kas tehisaru võiks ka minu äri toetada?

Kõik räägivad järjest rohkem ChatGPT-st ja teistest tehisaru (AI) rakendustest. Õpetajad näevad kurja vaeva, et paljastada AI-kasutust õpilaste kodutöödes. Tehisaru genereerib uusi unejutte, et lapsevanemad ei peaks õhtust õhtusse ühte ja sama lugu jutustama. AI aitab isegi tutvumisportaalis ladusamalt „vestelda“. Kõigil on lõbu laialt, aga what about business? küsib Datafox Software Engineeringu arendusjuht Tarmo Reineberg ega kasuta vastamisel AI abi. 

Pole saladus, et vilunud tarkvaraarendajal aitab AI oluliselt aega kokku hoida, turundajad „kirjutavad“ reklaamtekste ning  laisemad vennad lasevad tehisarul isegi klientide e-kirjadele vastata. Rääkimata vestlusrobotitest ehk bot’idest, mis(kes?) veebis klientide küsimustest aru saada püüavad ning vastuseid pakuvad.

AI vaimustus haarab järjest laiemat ringkonda ja juba murduvad ka konservatiivsemad isikud. Selle suure eufooria taustal tasuks ärikasutuse juures mõelda järgmistele aspektidele.

Kuidas AI-kasutust ettevõttes kontrolli all hoida? 

Tehisaru olemasolu ja selle laiem levik võib meeldida või mitte, aga täna seda maha salata ja olematuks teha ei ole enam võimalik – kui ettevõte sellega ei tegele, siis leiavad töötajad ise tee AI kasutamiseks. Seda võib võrrelda mõne aasta taguse aktuaalse IT-teemaga: kui tööandja ei paku mugavaid failijagamis- ja ühistöölahendusi, võtavad töötajad need ise kasutusele ning ettevõtte andmed liiguvad päeva lõpuks täiesti kontrollimatutes keskkondades.

Sama on juhtumas AI-tööriistadega. Kui ettevõte ei paku võimalusi tehisaru rakenduste kasutamiseks, siis leiavad töötajaid need ise ning võtavad n-ö eraviisiliselt ja täiesti kontrollimatult kasutusele. Ei tohi ära unustada, et sellise eraviisilise kasutuse puhul töötajad mitte ainult ei saa tehisarult infot, vaid ka annavad päringute tegemisel AI-le teavet, mis võib konkreetse ettevõtte jaoks olla isegi äriliselt sensitiivne. Seetõttu on täna viimane aeg tegeleda protsesside ja reeglite paika panemisega tehisintellekti rakenduste kasutamisel.

Tehisaru „efektiivsus“ tasub muuta ettevõtte efektiivsuseks

Kõik räägivad küll tehisaru kasutamisel saadavast efektiivsusest, kuid paradoksaalsel kombel ei pruugi see efektiivsus sageli jõuda töötaja tasemelt ettevõtte tasemele. Arusaadavalt ei tohi leidlikkus olla karistatav, aga AI-ga tõusetub eriti teravalt juba iidvana infotehnoloogia probleem: kuidas töötajate elu lihtsustav tehnoloogia ettevõtte kasuks pöörata?

Kui mingeid tööprotsesse automatiseeriv infosüsteemi arendus on ettevõtte otsus, saab ettevõte saavutatava efektiivsuse töötajalt „sisse kasseerida“. Kui aga töötaja võtab ise endale „alltöövõtja“ AI näol, kes aitab tal piltlikult öeldes päevatöö poole päevaga ära teha, siis kardetavasti tõttavad väga vähesed seda efektiivsust ettevõttega jagama. Seetõttu on veelgi olulisem, et tehisaru tööriistad pakuks töötajatele ettevõte ise ning õigeks peetav AI kasutusviis oleks ettevõtte juhitud.

Igamehe AI versus AI-komponent ettevõtte infosüsteemis

Kui ettevõtte juhtkond saab aru, et on parem ise piltlikult metsamehele kirve asemel mootorsaagi pakkuda ning mõõtagi tema töö tulemust juba selle arvestusega, et töötajal on moodsad tööriistad, tekib järgmine küsimus. Milline see tööriist peaks olema?

Iga üksikisiku tööriist on täna mingi „ChatGPT-laadne“ konto. Samas ettevõtte tasemel tasuks sihtida kõrgemale ning mõelda võimalustele siduda ettevõtte infosüsteem kohe AI-ga. Ehk metsamehe metafoori jätkates, siis ei ole vaja iga töötajale eraldi mootorsaagi, kui võib terve ettevõtte panna tööle ühte moodsasse saekaatrisse. Sel viisil on võimalik kindlustada, et ka ettevõte saab arvestatavalt osa tehisaru tekitatavast efektiisusest.

Kuidas tehisintellekt saaks veel aidata?

Kui on tekkinud arusaam, et tehisaru kasutust tuleb kontrollida ning sellest ettevõtte tasemel kasu saamiseks AI-tööriistad ise töötajatele pakkuda, siis järgmine väljakutse on leida uusi tegevusi või mikroprotsesse, kus AI võiks aidata. On täiesti kindel, et kasutamata võimalusi on tohutult ning edukad on need, kes seda „jõudu“ kontrollitult suudavad kasutada.

Kogu eufooria taustal tasub aga meeles pidada n-ö hea maitse piiri. Kui üritada tehisaru kasutada vägisi kõikjal, kus töö on küll kiire, aga tulemuse kvaliteet küsitav, on „mootorsae“ käekiri juba kaugelt äratuntav. Sellisel juhul võib varsti saada reklaamiargumendiks hoopis lubadus „ AI-vaba“ 😊.

Tarmoymmargune2020 vaike

Tarmo Reineberg

tarmo@datafox.ee